För att uppmärksamma 50 år av Guldbaggar presenterar Guldbaggen.se en kronologisk genomgång i fem avsnitt, var och en täckande tio år. Nu går vi in i Guldbaggehistoriens tredje epok, en tid utan vare sig Harry Schein eller Ingmar Bergman…
1984
Ingen gala detta år! Anledningen till detta är en regeländring. Fram till detta år har Filmgalan nämligen grundat sig på brutet kalenderår – exempelvis prisade 1983 års Filmgala, som ägde rum i oktober det året, de filmer som hade premiär mellan mitten av 1982 och mitten av 1983. Men nu ska det bli ordning och reda: Filmgalan ska arrangeras i början av varje år, och handla om de filmer som haft premiär under föregående kalenderår. Det innebar att de filmer som hade premiär under andra halvan av 1983 får följa med till Filmgalan för kalenderåret 1984. Denna gala ägde rum i januari 1985.
1985
Filmgalan 1985 omfattar alltså ett och ett halvt års produktion, på grund av övergång från brutet kalenderår till vanligt kalenderår under 1984. En annan förändring är att det tidigare priset Högsta kvalitetspoäng byts ut mot Bästa film.
Sven Wollter kammar hem priset för Bästa skådespelare för sin insats i två filmer: Sista leken och Mannen från Mallorca.
Bosse Parnevik är värd för filmgalan som äger rum i Stadshuset.
1986
Bästa film tilldelas Mitt liv som hund av Lasse Hallström. Den endast 12-åriga Anton Glanzelius får Guldbaggen för Bästa manliga huvudroll. Studio Lagnö som producerade Mitt liv som hund får Juryns specialbagge.
1987
Årets gala hålls på biografen Sergel-Teatern, med efterföljande fest i Gallerian. Bästa film blir Tarkovskijs Offret.
Bästa regi går till Suzanne Osten för Bröderna Mozart. Bästa skådespelerska blir Stina Ekblad för sina insatser i Mai Zetterlings Amorosa och Bo Widerbergs Ormens väg på hälleberget.
1988
För första gången äger Guldbaggegalan rum i Göteborg (där den även arrangeras 2002, 2004 och 2006). Bästa film blir Pelle Erövraren, och Max von Sydow får Bästa skådespelare för sin roll i den samma.
1989
Nya priser delas ut: förutom Bästa regi, film, manliga och kvinnliga huvudroll, tillkommer även Bästa manus, foto, kreativa insatser i svensk film och Bästa utländska film. De första priserna för kreativa insatser delas ut till Jan Troell, Lisbet Gabrielsson och Michal Leszczylowski.
1990
Miraklet i Valby är årets stora vinnare och får pris för både Bästa film, Bästa regi och Bästa manuskript. Tre priser för Kreativa insatser delas ut: till Stefan Jarl ”för lidelsen och konsekvensen i hans filmarbete”, till Per Åhlin ”för Resan till Melonia och för hans unika insatser i svensk tecknad film” och till Björn Isfält ”för hans personliga och medskapande filmmusik, senast i Resan till Melonia”.
1991
11 februari 1991 äger filmgalan rum i Stockholms Palladium. Macken-karaktärerna Roy & Roger (Anders Eriksson och Jan Rippe) är värdar för galan som dock inte tv-sänds.
Priserna för Kreativa insatser går i år till Meyer-ateljéerna, Mattias Nohrborg på distributionsbolaget Triangelfilm och till Marie-Louise Ekman ”för konsekvent konstnärligt filmarbete”.
1992
Nomineringssystem införs för Guldbaggen. Galans tv-sändning flyttar till TV4 där den direktsänds från Cirkus i Stockholm. Tomas Bolme och Kim Anderzon är värdar för galan. Bästa skådespelare blir Lasse Åberg för sin insats i Den ofrivillige golfaren. Han har tidigare mottagit Ingmar Bergman-priset för sin insats i Sällskapsresan.
1993
Lennart Swahn står värd för årets Guldbaggegala, vilket han även kommer att göra de två kommande åren, samtliga gånger från Cirkus. Bästa film går till Änglagård som producerats av Lars Jönsson. Han kommer sedermera även att ta emot priset för Bästa film för Fucking Åmål, Lilja 4-ever och Masjävlar.