Årets Guldbaggen-inbjudan är ett binärt flödesschema som presenteras i form av en stor illustration där man leds via frågor fram till den film som passar en allra bäst.
Utgångspunkten är de drygt 40 filmer som har haft premiär i Sverige, och som har anmält sig att tävla i Guldbaggen. Under december kommer testet även att dyka upp i digital form, som mobil-app på guldbaggen.se.
– Vi lanserar det här testet och fantastiska illustrationen med en stor glimt i ögat. Det är meningen att kommunikationen ska engagera och leda till diskussion om film och i bästa fall att någon upptäcker en film och dessutom ser den. Vi får på det här sättet chansen att visa upp alla filmer som är aktuella för nominering i Gulbaggen och i mobil-appen kan besökaren skaffa sig mer information om en viss film genom en direktlänk till Svensk Filmdatabas. Som belöning, när man tagit sig genom hela frågebatteriet, får man veta att det går att se vinnande och nominerade filmer gratis, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, Filminstitutets kommunikationschef.
Inbjudan är framtagen av Garbergs i samarbete med arbetsgruppen på Filminstitutet. Arbetsgruppen på Garbergs består av: Andreas Engstrand, projektledare, Per Forssberg, copywriter, Mattias Dahlkvist, art director, Birgitta Bergström, produktionsledare, Karin Roberts, formgivare, Mattias Alfborger, interactive art director och Martin Nicolausson, illustratör från Agent Molly & Co.
– Det här är en ovanligt krånglig illustration, men det är klart att det blir kaotiskt att skildra ett helt filmår. Alla filmer är ju olika och alla ska komma fram till rätt alternativ, säger Martin Nicolausson illustratör.
Förutom själva inbjudan så repeterar Filminstitutet även succén med en visningshelg efter Guldbaggegalan. Då kan vem som helst gratis se alla nominerade och vinnande filmer under en hel helg på Filmhuset. Visningsshelgen kommer att ske 4-6 mars.
Inom kort presenterar vi ett visningsschema för helgen här på guldbaggen.se.