En av personerna som röstade på det vinnande bidraget fick titta på filmen samtidigt som en EEG-mätning gjordes av Fonetiklaboratoriet på Stockholms universitet.

Guldbaggens publikpris var årets nyhet på Guldbaggegalan med Sameblod som prisets första vinnare. Omröstningen omfattade samtliga 41 svenska nomineringsbara långfilmer med biopremiär under 2017 och anordnades i samarbete med Aftonbladet.

Utfallet blev en succé med över 44 420 röstningar och skapade ett stort engagemang bland såväl publik som bransch.

– Eftersom samtliga nomineringsbara filmer med biopremiär har chansen att bli vinnare är Guldbaggens publikpris mer demokratiskt. Den nya röstningsformen har resulterat i ett engagemang från såväl publik och fans som produktionsbolag och distributörer. Detta ger i sin tur ytterligare exponering av filmerna som dessutom sträcker sig under en längre period. Man kan säga att de får ett nytt liv under röstningsperioden och det känns ju otroligt kul, säger Vicke Harris, projektledare för Guldbaggen.

Detta ser man inte minst i exemplet Sameblod som vann priset. Det är en film som berör och engagerar. Effekten av filmens framgångar på Guldbaggegalan blev också stor på biograferna då den klättrade tillbaka upp på topp 20 mest sedda helgen efter galan –  från 34:e till 12:e plats.

– Jag och Nordisk Film, tillsammans med team och skådespelare är naturligtvis väldigt stolta över att vi vann Guldbaggens publikpris på årets gala – det finaste priset av alla! Att just Sameblod vinner bevisar också i någon mån att det inte existerar en konflikt mellan hög kvalitet och publik framgång. Det är också väldigt glädjande att konstatera filmen har levt kvar hos den svenska biopubliken som röstade fram den som vinnare, trots att det gått 45 veckor sedan filmens premiär. Jag tror väldigt starkt på tanken om att bjuda den svenska biopubliken på kvalitet. När det upprepas tillräckligt ofta återupprättar vi förtroendet för svensk film och bygger en långsiktig relation med publiken, säger Lars G Lindström, producent för Sameblod.

Publiken hade möjlighet att rösta en gång om dagen på aftonbladet.se mellan 22 december och 17 januari och totalt inkom 44 420 antal röster. Och på Aftonbladet är man också nöjd med samarbetet:

– Engagemanget bland Aftonbladets läsare har varit jätteroligt att se. Film är ett ämne som berör så många och att publiken får rösta fram ett eget pris utan jurypåverkan känns schysst, modernt och helt i Aftonbladets anda, säger Ylva Niklasson, nöjeschef på Aftonbladet.

Bland de åtta semifinalisterna blev placeringen som följer:

Sameblod
Superswede
Solsidan
Småstad
Avicii: True Stories
Para knas
Måste Gitt
Borg

Statyetten som Lars G Lindström och Amanda Kernell tog emot på prisutdelningen, utformades i samarbete med Acne och ger ytterligare en personlig prägel till priset. Det är en skulptur i tungt stål med en inkapslad glaskula som ska visualisera de känslor som den vinnande filmen väcker hos en åskådare.

Detta mättes genom att en av personerna som röstade på det vinnande bidraget, fick titta på den filmen samtidigt som en EEG-mätning gjordes av Fonetiklaboratoriet på Stockholms universitet. Därefter tolkade en glaskonstnär resultatet som översattes till färger och som blandades in i den genomskinliga glaskulan. En statyett som är helt unik för det vinnande bidraget och elegant förkapslar filmens essens.

Se filmen om hur statyetten togs fram: