Kan en djupdykning ner i det svenska filmåret kombineras med filosofiska funderingar om jaget? Svaret på den frågan finns i webb-appen “Vilken svensk film är du?”, som Guldbaggen lanserar idag: det går hur bra som helst! Resultatet blir dessutom både upplysande och underhållande.

Årets inbjudan till Guldbaggegalan skapades i samarbete med Garbergs reklambyrå och det var där personlighetstestet ”Vilken svensk film är du?” först presenterades. Ett innovativt, snyggt och snudd på beroendeframkallande grepp visade det sig, och det stod snabbt klart att möjligheten att göra testet måste ges till flera.

Det affischstora papper som skickats ut som inbjudan har byggts om till en digital version och Martin Nicolausson har anpassat alla sina illustrationer till det nya formatet. Precis som i den analoga varianten presenteras samtliga svenska långfilmer som visats på biograf i år och genom att svara på ett antal självrannsakande frågor leds besökaren fram till den film som bäst representerar den personlighet som utkristalliseras. Inte nöjd med svaret? Gör om testet. Svara annorlunda.

Den digitala versionen innehåller även möjligheten att se trailers, ta del av mer filminformation, anmäla intresse för årets visningshelg i mars och sist men inte minst dela sitt resultat i sociala medier och samtidigt ge vännerna en möjlighet att både göra testet och lära sig mer om ny svensk film.

Webb-appen fungerar bra på alla enheter, men är optimerad för smartphones.

Testa direkt? Här! www.vilkensvenskfilmardu.se